Nieuws


26 november 2019

Hoever is AI ondertussen in #HRTech doorgedrongen


Van alle processen binnen HR waar je #HRTech voor kunt gebruiken, wordt AI, Artificial Intelligence, op dit moment het meeste ingezet in recruitment. Ook in andere HR processen, zoals L&D en Performance Management is al veel mogelijk met AI.

Categorie: Recruitment vast, HR Analytics, Opleidingen, Prestatiemanagement, Assessments, Samenwerken, HRTech Taal, Bersin, Techniek algemeen
Geschreven door: HRTech Redactie

Butler_AI in HRDe belofte van AI

Bij het vijfde RecruitmentTech Event #RTE19 in de Amsterdome begint keynote spreker Megan Marie Butler, CognitionX en Research Analyst in #AIinHR bij Leeds University Business School met een behoorlijk taaie presentatie over AI. Butler doet fulltime onderzoek naar de impact van Artificial Intelligence (AI) of Kunstmatige Intelligentie (KI) op HR en heeft net een onderzoek onder 2400 HR professionals afgerond.

AI belooft in basis om beslissingen goedkoper te maken. We komen van een informatie tijdperk, waar op internet ‘alles’ te vinden is uit ieder boek ter wereld en we meer posten, foto’s en video’s maken dan ooit. Veel informatie dus, maar informatie is nog geen kennis. AI helpt ons mensen juist om al die informatie te gaan gebruiken om beslissingen te nemen en die data om te zetten voor een kennis tijdperk. En dat gebeurd overal in de maatschappij, van artsen waarbij de computer helpt een diagnose te stellen, tot HR, waar AI helpt om kandidaten te selecteren, sneller te kunnen leren, prestaties te kunnen voorspellen en engagement te verbeteren. 

Wat verwacht HR?

ButlerUit haar onderzoek blijkt dat de verwachtingen rond de mogelijkheden van AI al hooggespannen zijn, vooral in de richting van gedragsverandering. Voorlopig is de technologie nog niet zover en ziet ze de meeste ontwikkelingen op het gebied van matching, in de hoek van recruitment dus voornamelijk. Maar liefst 39% van de AI binnen HR wordt ingezet voor Talent Acquisition, op grote achterstand gevolgd door Learning and Development met 15% en Performance Management met slechts 9%. Het is een beetje als met iedere nieuwe technologie, de “belofte bubbel” van het internet barstte in het jaar 2000, maar is 20 jaar later toch uitgekomen. Butler voorspelt met AI dezelfde ontwikkeling, dus kijk je toe, of doe je vast mee?

Zeven ethische bezwaren

De inzet van AI dwingt organisaties wel na te denken over de ethische grenzen tot waar je kunt gaan. Dat werkt net als met een bank, die door de aankopen van je dochter eerder weet dat ze zwanger is dan jij als ouder. Als jij, door het meten van bijvoorbeeld e-mail verkeer en agenda afspraken, erachter komt dat iemand de organisatie zal verlaten, wat doe je dan met die kennis? Zeker als je die koppelt aan de performance scores. Probeer je die persoon extra hard te houden of laat je juist eerder los? En wat als andere collega’s dan weer in de gaten krijgen dat jij reageert op basis van de AI? Ook futurist Richard van Hooijdonk zal in zijn closing keynote inspringen op de ethische bezwaren die technologische mogelijkheden met zich meebrengen.

Butler komt met zeven ethische bezwaren waar je op tijd over moet nadenken, grenzen voor moet stellen, en liefst transparant over bent:

  1. De vervangbaarheid van mensen
  2. Wie heeft toegang tot de data?
  3. Hoe ga je misbruik tegen
  4. Wie is verantwoordelijk voor de keuzes die de AI maakt
  5. Hoe houdt je de besluitvorming van de AI transparant.
  6. Tot hoever is ‘bias’ acceptabel
  7. Communicatie over data verzameling

Ondanks de bezwaren zijn er voldoende voordelen om toch met AI aan de slag te gaan volgens Butler. Ook HR tech goeroe Josh Bersin zegt hierover "Despite the risks, I believe the upside of AI is enormous for HR. Companies spend 40-60% of their revenue on payroll and much of this enormous expense is driven by management decisions we make on gut feel".

Butler_AI in HRTech

Hoe gebruikt #HRTech nu de AI mogelijkheden

Butler onderzoekt ook hoe de #HRTech spelers met AI in hun oplossingen omgaan. Sommige gaan daarin heel snel en diep. Het zijn vooral de point solutions die voorop lopen door een volledige focus op AI functies en de grote suite spelers hebben kijken misschien iets meer de kat uit de boom welke AI functies doorbreken voordat ze ze zelf ook inbouwen.

Ondertussen heeft CoginitionX wereldwijd al meer dan 60 point solutions in kaart gebracht op deze zes HR gebieden.

ConginitionX_tools

Hoe zet je AI nu in voor concurrentie voordelen?

Samenvattend sluit Butler af met drie aanbevelingen voor een HR professional die door gebruik van AI technologie voor de hele organisatie concurrentievoordeel kan behalen:

  1. Zie AI als een kans om meer data dan ooit tevoren te verzamelen en analyseren, waardoor we betere voorspellingen kunnen maken
  2. HR zou meer wetenschappelijk moeten denken om de business te kunnen helpen met op feiten gebaseerde beslissingen
  3. HR zou onderdeel moeten zijn van de discussie over de ethische en culturele impact.

Bekijk hier ook de aftermovie van #RTE19 voor een snelle en goede indruk

Deel dit artikel
Dit artikel is 52 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter