Nieuws


24 oktober 2019

De 6 beste start-ups en overige interessante nieuwe partijen bij UNLEASH World


Er was weer veel te zien en te horen bij de ‘World’ editie van UNLEASH19. Internationaal was het zeker in Parijs want er was bijna geen Frans te horen en de eerst poll liet onder de meer dan 1.000 bezoekers op dag 1 wel meer dan 40 landen zien. In dit artikel een overzicht van nieuwe en voor Nederland relevante, #HRTech partijen, de diepte interviews volgen later.

Categorie: UNLEASH
Geschreven door: HRTech Redactie

WorldDe 6 beste start-ups en winnaar in de ‘gig-economy’

De finale van de start-up competitie op woensdag bracht 6 partijen op het grote podium, voor zeker 1.000 bezoekers, waarvan één in het ‘recruitment vast’ domein, één in ‘recruitment flex’ en één in de interne recruitment/mobiliteit hoek en de andere drie in het domein van employee engagement en coaching. Tegenover 8 juryleden hadden ze 8 minuten om hun verhaal te vertellen en vragen te beantwoorden met hierna een score op het product en op de presentatie, de ‘pitch’.

PS, de buzz woorden deze UNLEASH waren AI en Employee Engagement, die vind je hieronder ook veel terug.

In omgekeerde volgorde deze 6 partijen met de winnaar onderaan;

Mailoop uit Frankrijk heeft als tagline ‘make emails great again’. Ze lezen de ‘tone of voice’ uit een email die je opstelt via NLP, Natural Language Processing, en geven advies om de email te verbeteren, zodat deze meer effect heeft bij de ontvanger. Daarbij een module voor email analytics, met bv gebruik buiten werktijd, en een stress analyse, wat gemiddeld leidt tot 10% minder e-mails.

Moovone ook uit Frankrijk helpt je organisatie te veranderen door van managers coaches te maken. Dat doen ze enerzijds met 150 coaches die ‘coach de coach’ training geven aan de managers en dat natuurlijk met behulp van een coaching platform waar die managers zelf aan de slag kunnen hun team te gaan coachen.

Jobsync uit de VS is een technisch platform dat je tussen je jobsite als Indeed of Monsterboard en je eigen ATS plaatst, omdat uit onderzoek blijkt dat na al het doorklikken uiteindelijk maar 5,58% het proces afmaakt. Ze maken er rechtstreeks vanaf de jobsite een echte ‘1-klik sollicitatie’ van, inclusief alle specifieke vragen en goedkeuringsvinkjes van de organisatie.

Als derde eindigde Sparkus uit Turkije, nu ook actief vanuit Amsterdam. Zij bieden ook een coaching platform, maar zijn al wat stappen verder dan Moovone, blijkt in het interview dat we hebben met mede oprichter Dani Benreytan. Zo kunnen niet alleen managers, maar ook Sparkus coaches, een ingehuurd coaching bureau of zelfs collega’s als mentor de coach rol op zich nemen.

Onder andere bij Hewlett Packard Enterprise gebruiken ze Sparkus om de technische medewerkers te coachen en hun voortgang op het Technical Career Path programma te bespreken. Met de tool bespaart de coach zelf flink wat tijd, omdat de eerste stappen in het programma zelfstandig door de medewerker worden uitgevoerd met uitleg en zelfreflectie en je bij het eerste echte face to face gesprek direct de diepte in kunt gaan. Dit platform gaat uit van de coachee, niet de coach of HR, die zelf bepaald welke informatie uit het rapport wordt gedeeld.

Tweede op het podium werd Paddle HR uit de VK, die als metafoor helpt te roeien met de riemen die je hebt. Dat wil zeggen met interne mobiliteit en doorgroei mogelijkheden, uiteraard met als doel om de uitstroom te beperken en mensen proactief carrière perspectief te geven, ook als een overstap naar een andere interne rol misschien vanuit HR, en de persoon zelf, niet voor de hand lijkt te liggen. Hierbij worden proactief, via machine learning, aanbevelingen gemaakt op basis van opgebouwde skills en vooral ook ontwikkelings/groei wensen naar een nieuwe uitdaging die open staan vanuit het ATS of andere tools. Een handige tool voor organisaties met hoge uitstroom en toch genoeg interne doorgroei mogelijkheden.

Startup winnerEn als laatste de winnaar, Talent Alpha uit Polen, met een talent pool platform, een human cloud, waar kleine en medium grootte IT bureaus hun consultants in kunnen aanbieden (die tijdelijk op de bank zitten) en klanten proactief mensen kunnen vinden zonder te vacatures. De tool helpt met zoeken door op basis van AI te matchen op het aanbod en vraag naar skills en competenties en andere parameters. Een nieuw sales kanaal voor de IT bureaus dus, met al 700.000 profielen in Europa beschikbaar.

Dit is ook hoe Booking.com begon in de hotel branche om last minute leegstaande kamers te kunnen verhuren. En we weten allemaal hoe dat gelopen is. Zo kunnen platformen als dit uitgroeien tot primaire sales kanalen voor ‘boutique’ consultancy bureaus, of het werk van de niche bureaus die zelfstandigen bemiddelen wel heel makkelijk maken. We gaan het zien. In ieder geval de eerste keer bij UNLEASH dat een speler in de ‘gig-economy’ de award wint. Daarmee al direct een statement van Josh Bersin eerder op de ochtend onderstrepend, namelijk dat HR de ogen open moet doen voor deze groeiende bron van ‘human resources’.

Nieuwe spelers te volgen in Nederland

Simpel is in candidate en employee experience het toverwoord. En om te meten of je de HR processen goed uitvoert kun je met Starred heel eenvoudig een score geven en een paar vragen beantwoorden. Door eenvoudige integraties met vooral de wat nieuwere ATS leveranciers als Smartrecruiters, Lever, Greenhouse en Recruitee (via Zapier), maar ook Bullhorn en Taleo trigger je de kandidaat na het selectieproces om te vragen te beantwoorden.

Met een hele Hollandse naam en in Amsterdam, maar met een Russisch/Canadese oprichter, heeft Polder een tool om de engagement in de organisatie te vergroten door iedereen de mogelijkheid te geven nieuwe initiatieven en ideeën voor te stellen en daarover in discussie te gaan. Een hele specifieke tool dus, maar wel met mogelijkheid om de innovatie mindset in je organisatie te vergroten.

Trindle is een echte start-up vanuit payroll leverancier Payper waarvoor UNLEASH het launching event was. Met deze tool verhoog je de engagement door leuke surveys en gamification, waarmee je de gelukkige medewerkers kunt 'maken'. Via sentiment analyse weet je namelijk beter waardoor ze gelukkig worden en kun je daar gericht mee aan de slag.

Nieuwe spelers te volgen, maar nog niet in Nederland

Een zwitserse partij, meer scale-up dan start-up, heeft een interessante ‘alles-in-één’ talent management oplossing gemaakt. Bij People-Analytix draait alles om skills, die ze via AI uit online vacatureteksten halen en die je zelf kunt aanvullen. Als persoon start je met je eigen skill assessment, waarbij je niet alleen aangeeft welke skills je hebt en hoe goed je er in bent, maar ook of je die skill graag gebruikt/leuk vind en of je de skill verder wilt ontwikkelen of zelfs hele nieuwe skills wil leren die horen bij de functie die je graag zou willen doen. Want ze importeren ook vacatures uit je eigen ATS of van buiten, koppelen die aan skills en matchen die aan iemands profiel.

Daarnaast kunnen manager en collega feedback geven op jouw skills en daarmee heel gefocust performance management inzetten. Door de AI op markt data vinden ze ook skills waar veel vraag naar is waarmee je korte termijn vooruit kunt kijken, maar waarmee je ook voor langere termijn aan strategisch workforce planning kan doen door voor jou toekomstige belangrijke skills te matchen aan wat beschikbaar is in de huidige workforce.

Een soort gelijke speler met skills via AI uit Frankrijk is Clustree, die naast bovengenoemde punten ook nog een 'job transition grafiek' kan laten zien, maar die is dan wel weer gebaseerd op functies en niet op skills. Daar zit vooral de crux voor dit soort partijen, denken ze wel of niet helemaal los van het oude functiehuis naar een skills gebaseerd werk patroon.

Het Spaanse Tradler heeft met Sandd ook al een Nederlandse klant voor hun open 'employee recognition' platform. Vanuit andere tools, en uiteraard een eigen survey tool, kun je bijvoorbeeld performance data, het % doelen gehaald en 360 graden resultaten, health data, learning data etc verzamelen om punten te verdienen in het platform. Hoe je die punten kunt verzilveren is uiteraard aan de klant om te bepalen en in te richten.

Het Franse Klaxoon heeft als missie om vergaderen efficiënter en leuker te maken. Via een online vergaderruimte kun je allerlei tools gebruiken om je vergaderen, uiteraard ook virtueel/ op afstand, zoals de basis brainstormen, quiz, survey, testen/leren, netwerken, een scrumboard en Q&A. Als je de vergadercultuur op zijn kop wil zetten kan dit een leuke tool zijn!

De Luxemburgse start-up Bondweaver kan door middel van e-mail verkeer analyse en/of vragenlijsten op een wetenschappelijke manier, met de Hongaarse wetenschapper György Sági aan boord, het engagement van individuen, de relaties tussen mensen en het risico op vertrek bij de organisatie voorspellen. Voor een basis e-mail verkeer analyse kun je tegenwoordig ook bij Microsoft zelf terecht.

UNLEASH_MyBackHugAls laatste een aparte speler op de beurs, maar wel software gedreven is de massage robot van My BackHug uit de VK. Als je genoeg potentiele gebruikers hebt die er gebruik van kunnen maken kunnen ze gratis zo’n massagestoel plaatsen en kunnen mensen zelf via een app een massage boeken, met persoonlijke voorkeuren, en betalen, voor slechts 3 pond per 15 minuten. In plaats van een rookpauze neem je bv 3 keer per week een ‘massage pauze’ en dat is nog een stuk goedkoper dan roken ook.

Deel dit artikel
Dit artikel is 2273 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter