Nieuws


26 september 2019

ONBOARD.AMSTERDAM investeren in onboarding betaalt zich altijd uit


Heb je al eens uitgerekend wat het kost als een nieuwe werknemer binnen drie maanden of een half jaar weer vertrekt? Dan weet je waarschijnlijk hoe belangrijk het goed ‘onboarden’ van nieuwe medewerkers is. Heb jij de gouden onboarding formule? Schrijf je dan in voor de Award. Of ontdek tijdens Onboard.Amsterdam de onboarding bij onder andere Heineken en Tony’s Chocolonely.

Categorie: On/-offboarding
Geschreven door: HRTech Redactie

Onboard_HeinekenStel: je ontvangt een sollicitatie en neemt de persoon aan. Waarschijnlijk ga je er dan niet vanuit dat je nieuwe aanwinst van plan is op korte termijn te vertrekken. Toch zoekt 30% van de nieuwe medewerkers die niet goed is ingewerkt na zes maanden alweer een nieuwe baan.                                               

Should I stay or should I go?

Het idee is vaak dat medewerkers van zichzelf gemotiveerd zijn om bij de organisatie te blijven. De realiteit is dat nieuwe medewerkers vaak in de eerste week al bepalen of ze de juiste keus hebben gemaakt. Zeker voor de nieuwe generatie medewerkers geldt dat salaris niet de belangrijkste reden om wel of niet te blijven.

Een goede onboardingperiode verkleint de kans dat werknemers in die eerste periode weggaan. Medewerkers zijn bovendien sneller ingewerkt, hebben meer vertrouwen in hun nieuwe functie en zijn positiever over hun werk en werkgever. Ook op de lange termijn heeft een bedrijf profijt van goed ingewerkte medewerkers. Die zijn namelijk productiever en meer betrokken bij collega’s en de organisatie. Zo helpt een goede onboarding bij het creëren van brand ambassadors, wordt de employer branding sterker waardoor je uiteindelijk weer eenvoudiger talent aantrekt.  

Onboard.Amsterdam

Er bestaat niet één gouden onboarding formule die voor ieder bedrijf werkt. De grootte van het bedrijf, is het een wereldwijde of landelijke speler, de branche en hoe complex is de business - het speelt allemaal mee.

Onboard2019_Banner_15

Er zijn wel dingen die je vooral wel of vooral niet moet doen. Hoe andere bedrijven het aanpakken ontdek je tijdens Onboard.Amsterdam 2019. Met inspirerende sprekers die alles vertellen wat je moet weten over het aantrekken en behouden van talent en hoe onboarding apps de Employee Experience succesvol maken – want onboarden gaat verder tot en met offboarden. Je krijgt een inkijkje bij bedrijven zoals EY, Gay Pride Amsterdam, Conde Nast International, Heineken, Tony’s Chocolonely, Koninklijke Luchtmacht, Swapfiets en het Zoku hotel.

Tech ook voor jouw bedrijf?

Denk je nu: onboarden dat doen onze mensen zelf, daar hebben we geen tools voor nodig. Ook dan heb je vaak baat bij een gestructureerd onboarding programma.

Onboarding tools kunnen structuur en houvast geven en maken het gevoel van overweldiging in de eerste periode kleiner. Nieuwe werknemers leren steeds iets bij in plaats van dat ze alle informatie in een keer op de introductiedag krijgen.

Uiteindelijk is de aandacht die collega’s en leidinggevenden aan het nieuwe teamlid geven minstens zo belangrijk of misschien wel belangrijker. Technologie kan en zal dat proces nooit helemaal overnemen maar kan het proces wel een stuk makkelijker én leuker maken.

Onboard.Award

Heb jij al een gestructureerd onboarding proces ingericht met technologie én met een super employee experience? Schrijf je dan in voor het winnen van de Onboard.Award

Deel dit artikel
Dit artikel is 1357 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter