Nieuws


9 juli 2018

3 Lessons Learned van Digital HR bij ABN AMRO


Op 21 juni vond het Digital HR congres van PW. plaats in Utrecht. De praktijkcase van digitale HR bij ABN AMRO leverde goede inzichten op de impact niet alleen in tooling, maar ook bij de mensen en de processen.

Ingestuurd door: HRTech Redactie

Het congres kende een dynamische introductie op de digitalisering die in de hele wereld plaatsvind door Sander Duivestein. Hans van de Spek van Berenschot koppelde de digitale trends aan het HR vakgebied en er waren in de middag een aantal breakout sessies om met concrete digitaliseringsmogelijkheden aan de slag te gaan, zoals AR/VR en Bots-As-A-Service (BAAS)

ABN AMRO

Trends zijn natuurlijk goed om 'te zien', beter werkt het nog om ze 'te beleven'. Jochem van Dijk, hoofd HR digital bij ABN AMRO, geeft inzicht in de reis van de bank op dit vlak.

De gehele HR afdeling van ABN AMRO heeft sinds vorig jaar een volledige focus op digitale transformatie, van HR zelf, en van de bank als geheel. Die transformatie is in gang gezet door verschillende trajecten tegelijk te starten. Anders dan vroeger gaat de verandering wel stap voor stap, afdeling voor afdeling, en dus niet meer top-down.

Agile werken

Het scrum/agile werken, dat in essentie niet hetzelfde is, maar wel verwant, wordt ingevoerd. Eerst vanuit het HR Digital team van Van Dijk met zo'n 50 medewerkers die in een "Grid" gingen werken. Ondertussen werken steeds meer HR teams in deze Grids. Een Grid is de nieuwe naam die ABN AMRO hanteert voor een afdeling met scrum teams, vergelijkbaar met de "Tribes" van ING. Het nieuwe hieraan is de Agile manier van werken die veel dynamischer is en sneller resultaten levert dan vroeger. Wat min of meer hetzelfde is gebleven is de organisatie hierarchie, die nu in een andere vorm, met cirkels i.p.v. een hark, wordt gepresenteerd.

Employee Experience

De employee experience wordt door de meeste HR afdelingen als term wel gebruikt, bij ABN AMRO hebben ze dit behoorlijk diepgaand aangepakt. Door interviews met zo'n 300 medewerkers hebben ze een uitgebreide analyse gemaakt van de 5 basis medewerker ervaringen;

  1. Best start
  2. Let me help you
  3. Meaningful growth
  4. I owe you
  5. Great ambassadors

Door aantallen transacties te vergelijken met de impact op verschillende type medewerkers hebben ze de (dis)satisfiers en 'moments that matter' bepaald. Daar worden nu dus verbeterprojecten op doorgevoerd. Een concreet voorbeeld hiervan is AR (Augmented Reality) Escape Room die ze hebben gebouwd voor het werven van nieuwe IT medewerkers.

ABN_AMRO_Mobile_AR_escape_room

Digitale HR

Ook de strategie rondom #HRTech ging op de schop. De focus moest hier verschuiven naar employee experience, met betere look en feel, simpelere processen en betere informatievoorziening over HR onderwerpen.

Lange termijn wil ABN AMRO ook toe naar één wereldwijd HR portal, daar waar nu nog ruim 30 losse systemen worden ingezet. Daarbij staat mobiel gebruik voorop en wordt experimenteren met nieuwe technologie binnen HR toegestaan!

Lessons Learned 

De belangrijkste generieke lessons learned die wij hebben meegenomen;

  1. Employee Experience is meer dan Digital HR, meer dan alleen de systemen, juist ook de processen
  2. "Bring in the marketeers", de EX gaat heel veel over marketing, een nieuwe rol binnen HR
  3. Geef aandacht aan de 'HR-IT alignment'

Lees ook hier het uitgebreide interview met Jochem terug op PW.

Deel dit artikel
Dit artikel is 40 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter 

  Nieuwsarchief